مجلة دراسات الإنسان و المجتمع

Human and Community Studies Journal

ISSN: 2710-0790 (Online)

ISSN: 2710-0782 (Print)

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

The Issue of Proper Use of Language Learning Strategies for Reading

الملخص
تستعرض هذه الدراسة الأدبيات المتعلقة بدور استراتيجيات التعلم في سياق اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية أولاً، الهدف الرئيسي للبحث هو فهم العوامل التي تساهم في اختيار استراتيجيات القراءة المناسبة وتأثير استراتيجيات القراءة التي يستخدمها طلاب الجامعة على الاستيعاب القرائي، سيكون التركيز على استراتيجيات القراءة العامة. الهدف هو تقييم دور الوعي المعرفي وما وراء المعرفي لدى الطلاب في تحقيق الاستخدام الواثق لاستراتيجيات القراءة العامة ثانياً، سوف يستكشف أيضاً طرق التحضير لإجراء تعليم إستراتيجية اللغة الثانية ومراجعة الدراسات حول التأثيرات على تعليم الإستراتيجية أخيراً، من المفترض أنه ستكون هناك تحديات في استراتيجيات التدريس، ولكن الأهم من ذلك، توقع الشروع في نهج متعدد الأساليب لتدريس اللغة يلبي تفضيلات المتعلمين ويقلل الفجوة بين المعلمين والمتعلمين. والمعنى التربوي هو أن التعلم يصبح عملية جديرة بالاهتمام وممتعة، ويتم التأكيد على بروتوكول التفكير بصوت عالٍ لأنه يمكن أن يكون ذا قيمة لتحديد تسلسل الاستراتيجيات التي يتبعها المتعلمون. الكلمات المفتاحية: الفهم القرائي، استراتيجيات القراءة، بروتوكولات التفكير بصوت عالٍ، سياق اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية.
Abstract
This study reviews the literature on the role of learning strategies in the EFL context. First, the main objective of the researcher is to understand factors that contribute to the selection of proper reading strategies and the effect of reading strategies employed by university students on reading comprehension. The focus will be on general reading strategies. The goal is to assess the role of cognitive and meta-cognitive student awareness in achieving confident utilization of general reading strategies. Secondly, it will also explore ways of preparing for conducting L2 strategy instruction and review studies of the effects on strategy instruction. Finally, it is assumed that there will be challenges in teaching strategies, but most importantly, expect to embark on a multi style approach to teaching language that caters to learners preferences and reduces the gap between teachers and learners. The pedagogical implication is that learning becomes a worthwhile and enjoyable process. Think-aloud protocol is emphasized in that it can be valuable for identifying the sequence of strategies followed by learners. Keywords: reading comprehension, reading strategies, think aloud protocols, EFL context.