مجلة دراسات الإنسان والمجتمع

Human and Community Studies Journal

الرئيسية < البحوث والدراسات < تفاصيل بحث أو دراسة

القيادات الإستراتيجية ودورها في تحقيق التنمية المستدامة في ليبيا (دراسة ميدانية على مؤسسات التعليم العالي في جامعة طرابلس الليبية)

الملخص
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على واقع القيادات الإستراتيجية في مؤسسات التعليم العالي الليبية ودورها في تحقيق التنمية المستدامة، والتعرف علي مدى الاهتمام وتأهيل القيادات الإستراتيجية للمساهمة في تحقيق التنمية المستدامة في قطاع التعليم العالي الليبي، من ذلك صيغت مشكلة الدراسة في السؤال البحثي الرئيسي الاتي " ما دور القيادات الإستراتيجية في مؤسسات التعليم العالي الليبية في تحقيق التنمية المستدامة ". والذي سنحاول الإجابة عليه من خلال معرفة واقع ودور تلك القيادات الإستراتيجية، وما مدى الاهتمام بتأهيل تلك القيادات لكي يساهموا في تحقيق التنمية المستدامة في تلك المؤسسات، ولتحقيق أهداف الدراسة والإجابة على اشكاليتها اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، كما استخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات والتي وزعت على عينة الدراسة المتكونة من 80 مفردة من مجتمع الدراسة المتكون من جميع القيادات الإستراتيجية (العمداء والوكلاء) في مؤسسات التعليم العالي في جامعة طرابلس وعددهم 202 مفردة، حيث توصلت الدراسة إلى عدة نتائج كان أهمها ضعف التوجه الاستراتيجي وعدم الاهتمام بالقيادات العليا وتأهيلها لتساهم في وضع الخطط الإستراتيجية لحقيق أهداف التنمية المستدامة في قطاع التعليم والمجالات الأخرى، وبناء على هذه النتائج توصي الدراسة بتبني سياسات وخطط تساهم في تحقيق التنمية المستدامة في مجال التعليم من خلال إعداد وتأهيل الموارد البشرية المتمثل في القادة الاستراتيجيين الذين تقع على عاتقهم مسئولية تحقيق أهداف التنمية في مجال التعليم................. الكلمات المفتاحية :............. القيادات الإستراتيجية- التنمية المستدامة- تأهيل الموارد البشرية.
Abstract
The study aimed to identify the reality of strategic leadership in higher education institutions in Libya and their role in achieving sustainable development, and knowing the extent of concern and qualifying strategic leaderships to contribute in achieving sustainable development in higher education institutions in Libya. According to that the problem of this research was formed in this question: ' What is the role of the strategic leaderships in the higher educational institutions in achieving sustainable development?' And which we will answer through knowing the reality and the role those strategic leaderships, and the extent of concern in qualifying those leaderships to contribute in achieving sustainable development in their institutions. To achieve the goals of this study we used the descriptive analytical approach, and also used the questionnaire as a tool for collecting data which was distributed to 80 study samples including deans and agents in institutions of higher education in the University of Tripoli numbered 202 persons. The study reached several results, the most important of which are weak strategic direction and complex procedures, and a lack of interest in senior leadership and qualifying them in order to contribute to developing strategic plans to achieve sustainable development goals in the field of education and other fields. Based on these results this study suggests adopting policies and plans which contributes in achieving sustainable development in education through preparing and qualifying human resources like strategic leaderships whose their responsibility is achieving the goals of development in the area of education. Keywords: Strategic Leadership, Sustainable Development, Human Resources Development.