مجلة دراسات الإنسان والمجتمع

Human and Community Studies Journal

الرئيسية < البحوث والدراسات < تفاصيل بحث أو دراسة

Exploring English Language Teachers' Perceptions and Practices of Technology Integration in EFL Classrooms: A Study of Teachers in Kufra City, Libya

الملخص
أجريت هذه للاستكشاف تصورات وممارسات عشرين معلماً من معلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في مدينه الكفرة حول دمج التكنولوجيا في تدريس اللغة الإنجليزية. هدفت الدراسة ألي البحث في الصعوبات التي يوجهها المعلمين أضافه ألي أنواع التكنولوجيا التي يستخدموها في العملية التعليمية. اعتمدت الدراسة على منهجية بحث المختلط تجمع بين البيانات الكمية والنوعية من خلال استبيان. أظهرت النتائج أن معظم المعلمين في مدينة الكفرة يدركون أهميه التكنولوجيا في تحسين وتطوير تعليم وتدريس اللغة الإنجليزية, كما أنهم يوجهون تحديات , منها محدودية القدرات التقنية وقله الموارد, وكثرة عدد الطلاب في الفصول. أوصى البحث بدمج الفعال للتكنولوجيا، وبتطوير المهني المستمر وذلك من خلال الدورات تدريبيه للمعلمين في المجال وتحسين البنية التحتية من خلال توفير معامل كمبيوتر ومعامل للغة الإنجليزية في المراس والجامعة. في الختام، قدمت الدراسة رؤي مهمة للمدربين وصانعي القرار في التعليم الراغبين في تطوير وتحسين تدريس اللغة الإنجليزية من خلال التكنولوجيا في مدينه الكفرة والمناطق المماثلة في ليبيا. الكلمات المفتاحية: تكنولوجيا، صعوبات، معوقات، معلمين اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، دمج التكنولوجيا.
Abstract
Abstract: This study conducted to find the perception and practices of 20 English language teachers in Kufra City, in Libya concerning the integration of technology in English classes as a foreign language (EFL). The study aimed to investigate the obstacles that teachers face, In addition to the types of technological tools they use. A mixed method was utilized both quantitative and qualitative data through questionnaire. The results indicated that teachers recognize the importance of technology in enhancing teaching and learning English Language. They also face problems, including limited restricted technical ability, insufficient resources and big number of students in classes. Also we found out that for effective integration of technology what is required is continuous professional development, improvement in infrastructure and supportive educational policies. This study puts forth important insights to trainers and policy makers which wish to improve English language teaching via technology in Kufra city and similar settings. Key words: Difficulties, technological obstacles, EFL teachers, Technology Integration.