دور التسويق الأخضر في تحقيق البعد البيئي للتنمية المستدامة - دراسة ميدانية على شركة الزاوية لتكرير النفط
Researcher(s):
خالد أبو العيد أحمد الذيب
Institution:
المعهـد العالي للعلوم والتقنية بالزاوية - ليبيا
Field:
Environment, green economy, green marketing, sustainable development
Published in:
26th volume - July 2025
الملخص
تسعى هذه الدراسة إلى بيان دور التسويق الأخضر في تعزيز البُعد البيئي للتنمية المستدامة، انطلاقاً من التحديات البيئية المرتبطة باستنزاف الموارد الطبيعية وتزايد الملوثات الصناعية، وقد ركزت الدراسة على أهمية تبني ممارسات تسويقية مسئولة بيئياً تسهم في حماية البيئة، وتحقيق التوازن بين النشاط الاقتصادي والحفاظ على الموارد للأجيال القادمة. وانتهجت هذه الدراسة المنهج الوصفي لتحقيق أهدافها واختبار الفرضيات، وفي الجانب الميداني تم اختيار عينة قصدية من مجتمع البحث بهدف جمع البيانات المطلوبة التي خضعت للتحليل الإحصائي الذي خلص لجملة من النتائج أهمها: وجود علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية بين تطبيق مبادئ التسويق الأخضر وتحقيق الفوائد البيئة، بما ينعكس ايجابياً على الأداء البيئي محل الدراسة، أظهرت نتائج التحليل إن الشركة تحقق مستوى مرتفعاً في الإسهام بالبُعد البيئي للتنمية المستدامة، حيث بلغ المتوسط العام (4.10) وهو أعلى من نقطة الحياد بشكل ملحوظ، وجود إجماع على التزام الشركة بالحد من الآثار البيئية لأنشطتها بمتوسط بلغ (4.62)، وعليه : يعد التسويق الأخضر أداة إدارية فعالة لتحقيق التوازن بين النشاط الاقتصادي وحماية البيئة، كما تبرز ضرورة الاستمرار في تطبيق استراتيجيات التسويق الأخضر، وتوسيع الشراكات والبرامج التوعوية لتحقيق أثر بيئي مستدام.
الكلمات المفتاحية: التسويق الأخضر، الأبعاد البيئية، التنمية المستدامة.
Abstract
This study seeks to demonstrate the role of green marketing in enhancing the environmental dimension of sustainable development, based on the environmental challenges associated with the depletion of natural resources and the increase in industrial pollutants. The study focused on the importance of adopting environmentally responsible marketing practices that contribute to protecting the environment and achieving a balance between economic activity and the preservation of resources for future generations. This study adopted the descriptive approach to achieve its objectives and test its hypotheses. In the field context, a purposive sample was selected from the research community to collect the required data. This data was subjected to statistical analysis, which yielded a number of results, the most important of which are: There is a statistically significant positive relationship between the application of green marketing principles and the achievement of environmental benefits, which positively impacts the environmental performance under study. The analysis results showed that the company achieved a high level of contribution to the environmental dimension of sustainable development, with an overall average of 4.10, significantly higher than the neutrality point. There was consensus on the company's commitment to reducing the environmental impacts of its activities, with an average of 4.62. Therefore, green marketing is an effective management tool for achieving a balance between economic activity and environmental protection. It also highlights the need to continue implementing green marketing strategies and expand partnerships and awareness programs to achieve a sustainable environmental impact.
Keywords: Green marketing, environmental dimensions, sustainable development.