Human and Community Studies Journal

Home < Articles < Article Details

أثر القيادة التحويلية على الدعم التنظيمي المُدرك - دراسة تطبيقية على مُعلمي المدارس الثانوية بالمُحافظات الجنوبية لفلسطين

الملخص
هدفت الدراسة إلى فحص أثر القيادة التحويلية لدى مديري المدارس الثانوية بالمُحافظات الجنوبية لفلسطين على الدعم التنظيمي المُدرك للمعلمين، وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي والسببي، وتكونت عينة الدراسة من (510) مُعلماً ومُعلمة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية، ومثلت الاستبانة أداة جمع البيانات.وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة مُمارسة القيادة التحويلية من قبل مُديري المدارس الثانوية بالمُحافظات الجنوبية لفلسطين بلغت وزناً نسبياً (78.74%) أي بدرجة كبيرة. كما تبين أن مُستوى إدراك المعلمين للدعم التنظيمي المُقدم لهم في مدارسهم وصل إلى وزن نسبي قدره (81.56%) أي بدرجة كبيرة. وأوضحت النتائج وجود أثر ذو دلالة لجميع أبعاد القيادة التحويلية (التأثير المثالي، الدافعية الإلهامية، الاستثارة الفكرية، الاعتبارات الفردية) على الدعم التنظيمي المُدرك لدى المُعلمين، حيث بلغت نسبة التأثير (81.6%)، مما يشير إلى تأثير كبير. وقد أوصت الدراسة إلى تصميم برامج تدريبية مُتخصصة لتنمية مهارات ممارسة القيادة التحويلية. وتقديم فُرص تدريب وتطوير مهني مُوجهة ومُحدثة ترتبط باحتياجات المُعلمين الفعلية............ الكلمات المفتاحية:........... القيادة التحويلية، الدعم التنظيمي المُدرك.
Abstract
This study aimed to explore the impact of transformational leadership practiced by secondary school principals in the southern governorates of Palestine on teachers’ perceived organizational support. The study adopted a descriptive, analytical, and causal approach, and the sample consisted of (510) male and female teachers selected through stratified random sampling. A questionnaire was used as the primary data collection tool. The findings revealed that the degree to which secondary school principals in the southern governorates of Palestine practiced transformational leadership reached a relative weight of (78.74%), indicating a high level of practice. Similarly, the level of perceived organizational support among teachers reached a relative weight of (81.56%), also reflecting a high degree. Moreover, the results indicated a statistically significant impact of all dimensions of transformational leadership—idealized influence, inspirational motivation, intellectual stimulation, and individualized consideration—on teachers’ perceived organizational support, with an overall effect size of (81.6%), which is considered substantial. Based on these findings, the study recommended designing specialized training programs to develop transformational leadership skills among school principals, and providing targeted, up-to-date professional development opportunities aligned with the actual needs of teachers. Keywords: Transformational leadership, Perceived Organizational Support