المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

الرئيسية < البحوث والدراسات < تفاصيل بحث أو دراسة

العلاقة بين التدريب والتحفيز في أداء الموظفين دراسة ميدانية على المعهد العالي للتقنيات الهندسية طرابلس - ليبيا

الملخص
تهدف هذه الدراسة إلى معرفة العلاقة بين التدريب والتحفيز في أداء الموظفين المعهد العالي للتقنيات الهندسية طرابلس. ولتحقيق أهداف الدراسة، اعتمدت الدراسة على استخدام الإستبانة كأداة رئيسية في جمع البيانات مطبقة على عينة مكونة من (86) من الإداريين والأكاديميين، اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، كما اعتمدت الدراسة الأساليب الإحصائيةspss) ) في تحليل البيانات. وخلصت الدراسة إلى وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين التدريب والأداء الوظيفي، مما يعكس أن البرامج التدريبية المقدمة داخل المعهد تساهم بشكل إيجابي في تنمية مهارات العاملين. كما أظهرت النتائج وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين التحفيز والأداء الوظيفي، وهو ما يدل على أن الإجراءات التحفيزية تمثل عنصرًا محفزًا لسلوكيات العمل الإيجابية. أما النتيجة الثالثة، والتي كشفت عن وجود علاقة مشتركة ذات دلالة إحصائية بين التدريب والتحفيز من جهة، والأداء الوظيفي من جهة أخرى، فهي تؤكد أن هذين البُعدين يشكلان منظومة متكاملة تؤثر بعمق في مستوى أداء العاملين. كما انتهت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات من أبرزها ضرورة تعزيز جودة برامج التدريب، والدعوة إلى تطوير نظام التحفيز ليكون أكثر عدالة وشفافية، وأخيرًا التأكيد على أهمية تبني نهج تكاملي ومرن في إدارة الموارد البشرية................ الكلمات المفتاحية:......... إدارة الموارد البشرية، التدريب، التحفيز، الأداء الوظيفي.
Abstract
This study aimed to analyze the relationship between training and motivation and their impact on employee performance at the Higher Institute of Engineering Technologies in Tripoli. To achieve its objectives, the study employed a structured questionnaire as the primary data collection tool, applied to a sample of 86 administrative and academic staff members. The research adopted a descriptive-analytical methodology, and the data were analyzed using statistical techniques through SPSS. The results demonstrated a statistically significant relationship between training and job performance, indicating that the training programs offered by the institute positively contribute to enhancing employee skills. Furthermore, the findings revealed a statistically significant relationship between motivation and job performance, highlighting that motivational practices play a key role in promoting positive work behaviors. Importantly, the study identified a statistically significant combined relationship between training and motivation on one hand, and job performance on the other, confirming that these two dimensions function as an integrated system with a profound effect on employee performance. The study concluded with several key recommendations, including the need to improve the quality of training programs, to develop a more just and transparent motivation system, and to adopt an integrated and flexible approach to human resource management............... Keywords: ...........Human Resource Management, Training, Motivation, Job Performance.