الرئيسية < البحوث والدراسات < تفاصيل بحث أو دراسة
Subject-Verb Agreement Errors by English Language Students (A Case Study of Second-Year Students at Omar Al-Mukhtar University)
الباحث(ون): | - Hadeel Salah
- Machalla M.A. Megaiab
|
المؤسسة: | Islamic University of Mohamed Bin Ali Al-Senussi, Language Center-Libya English Department, Faculty of Languages, Tobruk University, Tobruk, Libya |
المجال: | تقنية التعلم والتعليم و اللغات العالمية |
منشور في: | العدد السابع والثلاثون - يوليو 2025 |
الملخص
يُعَدّ اتفاق الفعل مع الفاعل (SVA) عنصرًا أساسيًا في قواعد اللغة الإنجليزية، ومع ذلك فإنه يشكّل تحديًا مستمرًا لمتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في ليبيا. تستكشف هذه الدراسة أنواع وأسباب أخطاء اتفاق الفعل مع الفاعل بين طلاب السنة الثانية في جامعة عمر المختار، البيضاء. وتهدف الدراسة إلى تحديد أنماط الأخطاء الشائعة وفحص العوامل اللغوية والمعرفية الكامنة وراءها. تم تبني تصميم كمي باستخدام اختبار قواعد مكوَّن من 30 سؤال اختيار من متعدد، واستبيان مكوَّن من 16 عبارة وفق مقياس ليكرت. قاست هذه الأدوات دقة الطلاب النحوية وإدراكهم لمصادر الأخطاء. ركزت أسئلة الاختبار على الفاعل المركب، وكلمات الكمية، والأسماء الجمعية، والضمائر النكرة. جرى تصنيف الأخطاء وفق نظرية تحليل الأخطاء إلى: أخطاء داخلية (Intralingual)، وأخطاء بينية (Interlingual)، وأخطاء نمائية (Developmental). كانت الأخطاء الداخلية، خاصة الإفراط في التعميم والتبسيط، هي الأكثر شيوعًا. كما أشار المتعلمون إلى تأثير اللغة الأم والتعليم غير الفعال كعوامل مساهمة. دعمت النتائج أبحاثًا سابقة، لكنها أبرزت أيضًا مدى أهمية دمج وجهات نظر المتعلمين. توصي الدراسة بالتعليم الصريح، والممارسة الهادفة، والتغذية الراجعة المستمرة. وللنتائج تطبيقات في تحسين تدريس القواعد في سياقات تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في ليبيا. وتخلص الدراسة إلى أن دقة اتفاق الفعل مع الفاعل تتطلب تعليمًا صريحًا، وممارسة في سياق واقعي، ومزيدًا من التغذية الراجعة التصحيحية، كما توصي بتدخلات تعليمية مستهدفة تعالج كلًّا من البنية السطحية والأسباب الكامنة وراء أخطاء المتعلمين................
الكلمات المفتاحية:............. اتفاق الفعل مع الفاعل، تحليل الأخطاء، الأخطاء الداخلية، الأخطاء البينية، الأخطاء النمائية، تصورات المتعلمين، متعلمو اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية.
Abstract
Subject-verb agreement (SVA) is a core element of English grammar, yet it poses persistent challenges for Libyan EFL learners. This study investigates the types and causes of SVA errors among second-year students at Omar Al-Mukhtar University, Al-Beida. A quantitative case study design was adopted to investigate subject-verb agreement errors among second-year English language students at Omar Al-Mukhtar University.Data were collected using a 30-item grammar test and a 16-item Likert-scale questionnaire, allowing for statistical analysis of both grammatical performance and learner perceptions. Test items targeted compound subjects, quantifiers, collective nouns, and indefinite pronouns, while errors were classified as intralingual, interlingual, or developmental. Findings revealed that intralingual errors were the most prevalent (particularly overgeneralization and simplification), followed by interlingual errors influenced by Arabic, and fewer developmental errors. The most frequent mistakes occurred with compound subjects and quantifiers. Questionnaire data showed that students attributed their difficulties mainly to L1 interference, limited exposure to authentic English input, and insufficient instructional strategies.These findings align with prior studies but highlight the value of integrating learner perceptions into error analysis. The study concludes that improving SVA accuracy requires explicit instruction, contextualized practice, and systematic corrective feedback. It recommends targeted pedagogical interventions to address recurring error patterns and enhance grammar teaching in Libyan EFL contexts.................
Keywords:.............. Subject-Verb Agreement, Error Analysis, Intralingual Errors, Interlingual Errors, Developmental Errors, Learner Perception, EFL