المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

المدارس الذكية ذات الوسائط الإلكترونية في ضوء تقنية المعلومات و الاتصالات

الملخص
لا شك أن التطور العلمي المذهل الذي حققه الإنسان في القرن العشرين قد أثر بفاعلية على أسلوب الحياة في كافة المجتمعات المعاصرة. و قد ساهمت تكنولوجيا الاتصالات تحديداً في هذا التطور المعاصر عن طريق تسهيل سرعة الحصول على المعلومات و سرعة معالجتها و استدعائها و تخزينها و استخدامها في كافة العمليات الحسابية و الإحصائية و التحليلية لمواجهة متطلبات الحياة المعاصرة ما أدي أيضا إلى سرعة إنجاز المهام و الأعمال و سرعة تحقيق الأهداف. و مع بداية القرن الحادي و العشرين أصبح لزاماً على كافة المؤسسات المختلفة أن تتوافق أوضاعها مع الحياة العصرية التي تتطلبها تكنولوجيا المعلومات, لذلك و من هذا المنطلق أصبحت تكنولوجيا المعلومات بكافة أشكالها السلاح الحقيقي لمواجهة التحديات العديدة التي تواجهنا كأفراد و كأمة و بالتالي الاقتصاد الوطني, و أصبح التطور التكنولوجي هدفاً قومياً و احتياجاً حقيقياً لنمو المجتمع و قدرات أفراده و حسن استخدام موارده و حمايتها.
كما أن مفهوم المدرسة الذكية يعتمد على القطاع الخاص في تقديم الأجهزة و المعدات و الوسائط المتعددة و الدعم الفني لخدمة المدارس و المنشآت التعليمية ما يغذى الاقتصاد الوطني بالشركات المتخصصة التي تقدم خدماتها بشكل احترافي متميز لخدمة المشروع, و بالتالي يتم إيجاد فرص عمل جديدة في ظل هذا المشروع القومي الراقي.
في هده الورقة نبين مفهوم المدرسة الذكية ذات الوسائط المتعددة و تطورها التاريخي و التعرف على منطلقات المدرسة الذكية و مرتكزات البيئة التعليمية الليبية في منظور الحقوق و الواجبات و كشف السلبيات و الإيجابيات للمدرسة الذكية التي بدورها تؤثر في العملية التعليمية.
Abstract
There is no doubt that the scientific development's stunning rights in the twentieth century has effectively impact on the way of life in all contemporary societies. Has contributed to communications technology specifically in this contemporary development by facilitating rapid access to information and the speed of processing and summoned, stored and used in all calculations, statistical and analytical to meet the requirements of modern life, which also led to the speedy completion of tasks and speed goals. With the beginning of the twentieth century atheist and became incumbent on all the different institutions that are compatible with the conditions of modern life required by information technology.
So this sense of information technology has become a real weapon in all its forms to address the many challenges that we face as individuals and as a nation, and thus the national economy, technological development and has become a national objective and a real need for the growth of the community and the capacity of its members and the proper use of resources and protection.
The concept of Smart School depends on the private sector in the provision of equipment, multimedia and technical support for the service schools and educational facilities, fueling the national economy companies specialized serving professionally privileged to serve the project, and therefore are creating new jobs in light of this national project upscale.
This topic in the paper demonstrate the concept of smart school of Multimedia and its historical development and to identify the school premises and smart pillars of the education environment in the Libyan perspective of rights and duties and revealed the pros and cons of the smart school, which in turn affect the education process.