المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

Reality and Ambitions of Teaching English Language In The Higher Stage of Technical Education

الملخص
تدريس اللغة الإنجليزية بالمعاهد التقنية العليا و كذلك تدريس اللغة للطلاب غير المتخصصين, مثل العلوم الطبيعية و التطبيقية و العلوم الإنسانية و الطبية و ... الخ, تواجه العديد من المشاكل في بلادنا و الأكثر أهمية هي الفروق في خلفيات المعرفة باللغة الإنجليزية بين الطلاب في نفس الفصل أو المجموعة. و لقد وجد أن هذه الفروق ذات مصدرين أساسيين, الأول: ينحدر من تطبيق النظم و اللوائح بالمدرسة, و التي تضم الإدارة و الأساتذة و مدى انضباطهم و كذلك المناطق التي يقطنها الطالب. الثاني: المدرسة التخصصية و التي قد تكون العلوم الهندسية أو الطبية أو العلوم الأساسية. بالرغم من هذه الاختلافات فإننا في العادة نجد المنهج الموحد لجميع التخصصات, بما في ذلك الكتب و طرق إجراء الامتحانات و ربما الوسائل التعليمية السمعية و البصرية. في هذا الخليط غير المنتظم نتوقع وجود بعض من الطلاب لا يستطيع التمييز بين العديد من الحروف مثل F, V, G, J, P, B و غيرها من الحروف و في نفس الوقت نجد بعض الطلاب الذين يستطيعون القراءة و الكتابة و التحدث بشكل مقبول أو جيد نسبياً. و لقد اقترحنا حلاً لهذه المشاكل و كما سنرى لاحقاً, بما في ذلك التغير في الإدارة و ظروف الأساتذة و المنهج الدراسي و كذلك الفروق الفردية بين الطلاب, باستخدام مجموعات صغيرة ذات المستوى المتقارب في الخلفية المعرفية باللغة و ثم التركيز على المحادثة و التعبير و فهم اللغة المنطوقة في نصوص المصطلحات العلمية ذات العلاقة.
أما بالنسبة إلى الأساتذة و الإدارة فإن الطريقة الفعالة لزيادة كفاءة العنصرين هو التدريب المستمر أثناء العمل. و أخيراً بالنسبة لمشكلة المنهج و تعديلاته يمكن أن تحل باستضافة الخبراء المتخصصين الفعليين بحيث يقومون بتصميم و إعداد المعرفة التي تحتاج إليها كل مرحلة و كل فصل و كل تخصص.
Abstract
Teaching English Language at technical institutions and teaching the Language to unspecialized students , such as natural sciences and applied sciences ,humanities, medicine ,…etc, encounters so many problems in our country ,of the most important was the background differences in the knowledge of English language among students of the same class or group .it turned out , these differences has two origins, the first came from school implemented disciplines , which include school management , teachers commitment ,demography of the area . The second however ,depends on the school specialty, whether it was in medicine, engineering, basic science or humanities, Despite these differences in many instances one finds in most cases one curriculum for all including books ,exams , and perhaps audiovisual teaching materials . Within this unorganized mix, we expect to find some student that cannot differ the letters E,F,V,G ,P,B and J …etc., and in the same time we can find many students who are reading , writing ,and speaking relatively good. We reached to a solution to these problems , as we will see later , including , changes in the management , teacher condition , curriculum and students individual differences. Using small groups of similar or close background level , and focusing on speaking ,comprehension , and understanding of the verbal language in the context of related scientific terms.
For teachers, and management , the most effective method to upgrade the efficiency and productivity is the program of during work continuous training. finally for the curriculum problem can be solved by invite experts to design the needed knowledge for each single class and specialty.