المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

Developing a Technology Transfer Model for Information and Communication Technology

الملخص
يعتبر نقل التكنولوجيا الدولية (ITT) طريقة فعالة للحصول على التقنيات المتقدمة التي تتطلب تعزيز القدرات الإدارية والفنية للمؤسسات والموظفين في الدول الناشئة. يهدف هذا البحث إلى تحديد العوامل والعوامل الفرعية التي تؤثر على عملية ITT وتصنيف نتائج العملية. تمت صياغة هذه العوامل في نموذج يلخص عملية نقل التكنولوجيا (TT) لتكنولوجيا المعلومات والاتصالات (ICT) من البلدان المتقدمة إلى البلدان الناشئة. اجريت عملية استقراء العلاقات المتبادلة بين عوامل النموذج و إثبات صحته من خلال النظر في عملية نقل التكنولوجيا في قطاع تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في ليبيا. نموذج TT المصاغ ينتقي أهم العوامل ذات الصلة التي تؤثر على فعالية عملية نقل التكنولوجيا الدولية في سياق تكنولوجيا المعلومات والاتصالات. يتكون النموذج الناتج من أربعة عوامل تمكين أصلية وبنية خارجية واحدة وهي إنجازات .ITTتتيح العناصر الأربعة الأصلية الدعم الحكومي ، وخصائص الناقل ، وبيئة ITT ، وقدرة تكنولوجيا التعلم. استخدمت تقنيات إحصائية متعددة لتقييم أهمية عوامل التمكين و النتائج ذات الصلة وقدمت النموذج المصاغ في صناعة تكنولوجيا المعلومات والاتصالات. تكشف النتائج أن المتنبئين الخارجيين الأربعة في النموذج ، وهي: مبادرات دعم حكومة لنقل التقنية (TTG) ، ومراكز التعلم (LC) ، وخصائص المحول (TR) ، وبيئة نقل التقنية TTE)) جيدة بما يكفي لتقييم نجاح عملية نقل التقنية. يوضح النموذج أن بيئة TT المناسبة تؤدي إلى نجاح عملية TT. كما بينت الدراسة الآثار الإيجابية لعامل مراكز التعلم (LC) على انجازات نقل التقنية TTA)). بناءً على هذا البحث ، يمكن أن يضيف TT قيمة إلى صناعة تكنولوجيا المعلومات والاتصالات المحلية في أربعة مجالات رئيسية ، وهي: التنمية الاقتصادية - أداء (الشركة) المشروع - تحسين المعرفة والقدرة التكنولوجية - تطوير الشركات الصغيرة والمتوسطة في مجال تكنولوجيا المعلومات والاتصالات واستمرارها.
Abstract
International Technology Transfer (ITT) considered as a powerful approach of obtaining the advanced technologies that required enhancing the management and technical capabilities of the institutions and employees in emerging nations. This research aims to determine the factors and sub-factors that impact the ITT process and classify the process outcomes. These factors are formulated in a model which outline the TT process of information and communication technology (ICT) from the advanced to emerging countries. The model is substantiated and the interrelations between the model’s factors are scrutinised by considering the TT process in Libya’s ICT sector. The formulated TT model captures the most relevant factors that influence the effectiveness of the international TT process in the ICT context. The resultant model consists of four indigenous enablers and one exogenous construct namely ITT achievements. The four indigenous enables government support, transferor characteristics, ITT environment, and learning technology capability. Multiple statistical techniques was utilised to audit the significance of enabling and resulting factors involved and provided the formulated model of the international TT in the ICT industry. The outcomes disclose that the four exogenous predictors in the model, namely: TT government support initiatives (TTG), learning centres (LC), transferor’s characteristics (TR), and TT environment (TTE) are good enough to estimate the success of the TT process achievements. The model shows that the appropriate TT environment leads to a successful TT process. The study stated the positive effects of the TT learning centres (LC) factor on TT achievements (TTA). Based on this research TT can add value to the local ICT industry in four main areas, namely: Economic development - Project (firm) performance - Knowledge and technological capability improvement - Development and survive of ICT technology Small and Meduim Enterprise (SME).