المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

Teachers’ Questions and its sequential impact on students’ participation. A Conversation Analysis Case Study in the EFL Classroom

الملخص
الملخص تلعب أسئلة المعلم دورًا مهماً داخل الفصل الدراسي مما يفسح المجال للتفاعل والمشاركة بين الطلاب. و للأسئلة دورًا مهمًا في تصميم وبناء التسلسل المكون من ثلاثة أجزاء]سؤال المعلم وإجابة الطالب وتقيم المعلم[. تتطلب بعض الأسئلة نقاشًا مطولًا ويتمكن الطلاب من تقديم إجابات طويلة متعددة، بينما يدعو البعض الآخر إلى الحد الأدنى من الإجابات. تهدف هذه المقالة إلى إظهار كيفية قيام المعلم بتصميم وبناء الأسئلة ذات الإجابة المعروفة "والغير المعروفة.في هذه الورقة تم استخدام نهج تحليل الحديث الذي يعتمد على التحليل العميق للتفاعل الكلامي المتضمن ترتيب الكلام وتتابعه وأدوار المشاركين في الحديث، حيث كان عدد المشاركين 24 مشارك من البالغين متعلمي اللغة الإنجليزية الذين يتلقون دورة اللغة الإنجليزية الأكاديمية في التعليم العالي كلغة أجنبية تم استخدام طريقة تحليل المحادثة CA) ) كنهج متسلسل. أظهرت النتائج أن الأسئلة ذات الإجابات المعروفة تسمح بإجابات مختصرة وبالتالي تحد من مشاركة الطلاب، على الرغم من أن المعلم يعيد ترتيب وصياغته باستمرار و من ناحية أخرى، توفر الأسئلة الغير معروفة الإجابة, مناقشات موسعة وإجابات جوهرية من الطلاب، مما يسمح لهم بالتحدث بحرية ويحفز الطلاب على إجراء محادثة مطولة بتعليقات مدروسة ومثل هذه الأسئلة ليست اختبارية و تتلقى إجابات أكثر تفصيلاً من الطلاب. الكلمات المفتاحية: الأسئلة غير المعروفة الإجابة عليها، تحليل المحادثة، الحديث الصفي. "أسئلة الإجابة المعروفة
Abstract
Teacher questions perform a significant role in opening and maintaining interaction within the classroom. Furthermore, questions play an important part in designing and constructing the three-part sequence. Accordingly, they have a great impact on student participation. Some questions invite extended talk and students are able to produce substantial long responses, while others invite minimal responses. This article aimed to show how sequentially teachers design and construct the “known answer questions” and “unknown answer questions” in the three part sequence, also how students’ responses orient to the teacher’s questions. Conversation analysis (CA) methodology (Hosoda, 2016; I. Koshik, 2002b; Seedhouse, 2005b),was used to analyse and investigate sequentially these questions. The participants were 30 adult EFL learners undertaking an academic English course at higher education.The class was held by two native English language teachers, one male and one female both teachers were teaching on the Pre-Sessional English Programme (PSP). The findings show that “known answer questions” allow for brief answers and hence restrict student participation, despite the fact that the teacher constantly rearranges and reformulates his/her questions in different formats in the ongoing sequence to promote participation. On the other hand, “unknown answer questions” provide an extended discussion and substantial responses from students, allowing them to speak freely. Such questions are non-testing and received more elaborate responses from students. Keywords: unknown answer questions” , Conversation analysis, classroom talk. “Known answer questions