المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

Study the performance of the Zigbee Communication in an Aircraft Environment

الملخص
عرض هذه الورقة المفهوم المستقبلي لأنظمة التحكم في الطيران التي تستخدم تكنولوجيا زيجبي في الطائرات، والتي يمكن استخدامها لوظائف الطائرات المراقبة والرصد والاتصالات. ويمكن استخدام هذه التكنولوجيا لأي نوع من المركبات الجوية بما في ذلك، المركبات الجوية، طائرة الهواء الحرفية، حرفة الهواء التجارية الخ. في الوقت الحاضر، يتم استخدام نظام التحكم في الطيران ذبابة عن طريق (فبو) من المركبات الجوية في السنوات القليلة الماضية في الطائرات يتم من خلالها التحكم في الوظائف الداخلية والخارجية للطائرات ومراقبتها بواسطة الإشارات الكهربائية التي يتم إرسالها واستقبالها بواسطة الأسلاك الكهربائية. فكرة هذه الورقة هو تنفيذ شبكة الاستشعار اللاسلكية زيغبي على أي مركبة الهواء للسيطرة على ورصد البيانات الداخلية والخارجية وظائف بسبب مزاياه على الأسلاك الكهربائية وهذا من خلال إنشاء اتصال لاسلكي بين أجهزة استشعار المحرك التي شنت في وأجنحة الطائرات وأجهزة التحكم داخل المقصورة الطائرات. هذه الآلية سوف تجلب تحسينات ملحوظة في مجال الكترونيات الطيران والفضاء عن طريق تقليل وزن الطائرات، والحد من استهلاك الوقود وزيادة سلامة الطائرات. المنهجية المستخدمة في البحث تشكل محاكاة لانتشار الموجات الراديوية، التي أجريت على أساس نماذج أجنحة الطائرات المصممة سابقا.
Abstract
This paper presents the future concept of flight control systems that is use zigbee technology in aircrafts, which can be used for aircraft functions controlling, monitoring and communication. This technology can be employed for any kind of air vehicle including, Aerial Vehicles, Jet air craft, commercial air craft etc. Nowadays, a fly-by-wire (FBW) flight control system of Air vehicles is employed for last few years in aircrafts through which the internal and external functions of aircraft are controlled and monitored by electrical signals which are transmitted and received by electrical wires. The idea of this paper is to implement the Zigbee wireless sensor network on any air vehicle to control and monitor the internal and external functions data due to its advantages over the electrical wires and this by establish a wireless connection between engine sensors which are mounted in the aircraft wings and the controllers inside the aircrafts cabin. This mechanism will bring remarkable improvements in the field of avionics and aerospace by reduce weight of aircraft, reduce fuel consumption and increase aircraft safety. Used methodology of the research constitutes the simulations of radio waves propagation, which were carried out based on earlier designed aircraft wing models.