International Science and Technology Journal

Home < Articles < Article Details

Evaluating the Effectiveness of the Teacher Education Course Program through Prospective Teachers' Perceptions

الملخص
هدفت هذه الدراسة إلى تقييم فاعلية برنامج إعداد المعلمين الذي تقدمه كلية التربية بجامعة طرابلس. كما هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى التزام اعضاء هيئة التدريس بمسئولياتهم الرئيسية بالواجبات المنوطة بهم عند إعداد المعلمين المرشحين لمهنتهم المستقبلية. تم جمع البيانات عن طريق نوعين من استبيانات التقييم. وأظهرت النتائج أن المعلمين المحتملين لديهم وجهات نظر مختلفة حول مكونات برنامج إعداد المعلمين. أشارت النتائج إلى أن برنامج إعداد المعلمين المقدم في كلية التربية لم يكن محدثاً ولا يلبي احتياجات المعلمين المتوقعة. أشارت البيانات أيضًا إلى أن البرنامج لم يشجع المعلمين المحتملين على الاستفادة من تجاربهم السابقة كمتعلمي لغة ولم يعلمهم كيفية تقييم أنفسهم كمعلمين. كما توصلت النتائج إلى أن التزام اعضاء هيئة التدريس تجاه مسؤولياتهم الرئيسية في إعداد المعلمين المحتملين لمهنتهم المستقبلية في كلية التربية لم يكن مرضياً وفقاً لتصورات المعلمين المحتملين. بشكل عام، يعتقد غالبية المعلمين المحتملين أنه لم يكن برنامج تعليم المعلمين ولا اعضاء هيئة التدريس ملتزمين وفعالين كما كان من المفترض أن يكونوا. لذلك، يمكن اقتراح أنه يجب على اعضاء هيئة التدريس المعلمين الأكاديميين ومديري الجامعات العمل معًا لتحسين جودة برنامج إعداد المعلمين في أقسام كلياتهم. كما يحتاج المعلمون المحتملون إلى قدر أكبر من التوازن بين الممارسة والمعرفة النظرية وهو ما كان عليه الحال طوال تاريخ إعداد المعلمين في ليبيا.................. الكلمات المفتاحية..............فاعلية برنامج إعداد المعلمين، المرشحون للتدريس، صفات مدربي المعلمين، التزام ومسؤوليات المعلم.
Abstract
This study aimed to evaluate the effectiveness of the teacher education program offered by the Faculty of Education at Tripoli University. The study also aimed to examine teacher educator's' commitment towards their main responsibilities with the duties assigned to them when preparing teacher candidates for their future profession. The findings were obtained via questionnaires. The findings revealed that prospective teachers had different views about the teacher education program components. The results indicated that the teacher education program offered at the faculty of education was not up to date nor it met the prospective teachers' needs. The data also indicated that the program did not encourage prospective teachers to reflect on their past experiences as language learners nor it taught them how to evaluate themselves as teachers. The findings also found that the teacher educator's commitment towards their main responsibilities in preparing prospective teachers for their future profession at the faculty of education was not satisfactory according to the prospective teachers 'perceptions Overall, the majority of prospective teachers believe that neither the teacher education program nor teacher educators were as committed and effective as they were supposed to be. Therefore, it can be suggested that university academic teacher educators and university administrators should work together to improve the quality of their teacher education program in their faculty departments. Also, prospective teachers need much more balance between practice and theoretical knowledge, which has been the case throughout the history of teacher education in Libya.................... Keywords:................ Effectiveness of Teacher Education Program, Teacher Candidates, Qualities of Teacher Educators, Teacher's Commitment & Responsibilities.