International Science and Technology Journal

Home < Articles < Article Details

Bridging Cultures: How Libyan Technical Students Embrace English in Derna- Libya

الملخص
تستكشف هذه الدراسة العوامل المؤثرة على اكتساب اللغة الإنجليزية لدى طلبه الفصل الدراسي الثاني بكلية العلـــوم التقنية درنــــــــة- ليبيـــا. استخدام استبيان مُنظّم شمل 84 طالبًــــا، تُحدد الدراســـة العناصر الرئيسيـــة التـــي تُشكّل تفاعل المتعلمين مع اللغة الإنجليزيـــة. تُسلّط النتائج الضوء على الدور المحوري لوسائل الإعـــــلام، وخاصةً الأفلام والمسلسلات التلفزيونيــة باللغة الإنجليزيـــــــة، إلى جانب الموارد المتاحة عبر الإنترنت وتطبيقات تعلم اللغة، في تعزيز مهارات الطلبة اللغوية. وقد وُجد أن هذه الأدوات تُحسّن بشكل ملحوظ المفردات وفهم المقروء والتواصل الشفهي. بالإضافة إلى ذلك، برز التفاعل الصفي كعنصر حيوي، مُؤكّدًا على أهمية المشاركة الاجتماعية في تطوير اللغة. تكشف الدراسة أيضًا أن دافع الطلبة لاستخدام اللغة الإنجليزية يرتبط ارتباطًا وثيقًا بإدراكهم لفائدة التكنولوجيا وسهولة استخدامها وأهميتها في حياتهم اليومية. تُقدّم هذه الرؤى إرشادات قيّمة للمعلمين ومصممي المناهج الذين يسعون إلى دمج التكنولوجيا والسياق الثقافي في تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. من خلال التركيز على هذه العناصر، يُمكن للمعلمين إنشاء بيئات تعليمية أكثر ديناميكية وفعالية تُلبّي احتياجات الطلبة المتنوعة. في نهاية المطاف، يُمكن أن يُؤدي تهيئة بيئة تفاعلية مُعززة بالتكنولوجيا إلى تحسين إتقان اللغة وتعميق فهم الفروق الثقافية. يُوفر هذا البحث أساسًا لدراسات مستقبلية حول تقاطع اللغة والثقافة وتكنولوجيا التعليم في بيئات تعلم اللغة الإنجليزية لغير الناطقين بها............. الكلمات المفتاحية: .....التأثير الثقافي، استخدام اللغة الإنجليزية، طلبة العلوم التقنية، تكنولوجيا تعلم اللغة، درنة/ ليبيا.
Abstract
This study explores the factors influencing English language acquisition among second-semester students at the College of Technical Sciences in Derna, Libya. Using a structured questionnaire completed by 84 students, the research identifies key elements that shape learners’ engagement with English. The findings highlight the pivotal role of media, particularly English-language films and TV series, alongside internet-based resources and language learning applications in enhancing students’ language skills. These tools were found to significantly improve vocabulary, reading comprehension, and oral communication. Additionally, classroom interaction emerged as a vital component, emphasizing the importance of social engagement in language development. The study further reveals that students’ motivation to use English is closely linked to their perceptions of technology’s usefulness, ease of use, and relevance to their daily lives. These insights offer valuable guidance for educators and curriculum designers seeking to integrate technology and cultural context into EFL instruction. By focusing on these elements, educators can create more dynamic and effective learning environments that cater to diverse student needs. Ultimately, fostering an engaging atmosphere that leverages technology can lead to enhanced language proficiency and a deeper appreciation for cultural nuances. The research provides a foundation for future investigations into the intersection of language, culture, and instructional technology in non-native English learning environments.................. Keywords: ..............Cultural Influence, English Language Use, Technical Science Students, Language Learning Technology, Derna/- Libya.