International Science and Technology Journal

Home < Articles < Article Details

تحديات تطبيق نظام اليوم الدراسي الكامل في ليبيا-دراسة تحليلية لتأهيل البنية التحتية لمدارس التعليم الاساسي بمدينة الخمس

الملخص
يرى البعض أن النظام التعليمي في المدارس الليبية يشكل عائقًا أمام التطور، بسبب قصر مدة اليوم الدراسي الذي لا يلبي احتياجات التلاميذ. ما دفع وزارة التربية والتعليم إلى اقتراح مبادرة "اليوم الدراسي الكامل" كما هو متبع في بعض دول العالم. تهدف هذه الدراسة إلى تحليل التحديات التي تواجه تطبيق نظام اليوم الدراسي الكامل في المدارس الليبية، مع التركيز على إعادة تأهيل البنية التحتية لمدارس التعليم الأساسي لتلبية متطلبات هذا النظام. اعتمد البحث على المنهج الوصفي التحليلي المقارن، لتقييم إمكانيات المدارس القائمة بمدينة الخمس كحالة دراسية، واستخلاص الدروس من التجارب الدولية الرائدة. كشفت النتائج عن فجوة هيكلية بين البنية التحتية للمدارس القائمة ومتطلبات نظام اليوم الدراسي الكامل، التي تتمثل في نقص حاد في مرافق الأنشطة اللاصفية، مع عدم كفاية الخدمات الأساسية، وضعف البنية التكنولوجية. تقدم الدراسة توصيات مرحلية (قصيرة، متوسطة، طويلة المدى) لإعادة تأهيل وتطوير المدارس الحالية مستندةً إلى تجارب دولية ناجحة مع التأكيد على أهمية التخطيط المرحلي والتمويل الكافي........... الكلمات المفتاحية:...... التعليم، اليوم الدراسي الكامل، البنية التحتية، التحديات، إعادة التأهيل.
Abstract
Some believe that the educational system in Libyan schools constitutes an obstacle to development, due to the short length of the school day, which does not meet the needs of students. This prompted the Ministry of Education to propose the "full-day school" initiative, as is practiced in some countries around the world. This study aims to analyze the challenges facing the implementation of the full-day school system in Libyan schools, with a focus on rehabilitating the infrastructure of primary schools to meet the requirements of this system. The research relied on a descriptive, analytical, comparative approach to assess the capabilities of existing schools in the city of Khums as a case study and draw lessons from leading international experiences. The results revealed a structural gap between the infrastructure of existing schools and the requirements of the full-day school system, represented by a severe shortage of extracurricular facilities, insufficient basic services, and weak technological infrastructure. The study provides interim recommendations (short, medium, and long-term) for the rehabilitation and development of existing schools, drawing on successful international experiences, while emphasizing the importance of interim planning and adequate funding............... Keywords:.......... Education, full-Day School, Infrastructure, Challenges, Rehabilitation.