Home < Articles < Article Details
The Awareness of Adult Consumers about Added Sugars in Food Products in Libya
| Researcher(s): | - Fathia. G. Moh. Shakhtour
- Areaj Albahloul Alzorgani
|
| Institution: | Faculty of Agriculture, University of Tripoli, Tripoli, Libya. |
| Field: | Food, agricultural and plant sciences |
| Published in: | 37th volume - October 2025 |
الملخص
أصبح الحد من تناول السكريات محط اهتمام العديد من سياسات الصحة العامة الوطنية والدولية نظرًا للعلاقة بين السكريات المضافة Added Sugars (ASs) وخطر الإصابة بالسمنة وداء السكري. فقد أوصت بشدة منظمة الصحة العالمية World Health Organization (WHO) في عام 2015 بتقليل السكريات المضافة إلى 10٪ من إجمالي الطاقة الغذائية (TE) Total Dietary Energy وبتخفيضها إلى 5٪ من TE لتحقيق الفوائد الصحية. تهدف هذه الدراسة إلى تحديد مستوى وعي المستهلكين بالسكر المضاف، وإثبات قدرتهم على تصنيفه بشكل صحيح، ومعرفتهم بإرشادات منظمة الصحة العالمية بشأن كمية السكر المستهلكة يوميًا، ومدى مساهمة ملصقات الطعام المحدثة في إدارة استهلاك السكر وتسهيل اختيارات الطعام الصحية، ودراسة تأثير الجنس والعمر والمستوى التعليمي والمدينة على وعي المستهلك بالسكر المضاف. أُجريت الدراسة باستخدام استبيان إلكتروني أُجري عبر مواقع التواصل الاجتماعي، وجمعت الاجابات من 1607 مستهلكين من مدن مختلفة. غطى الاستبيان أربعة محاور رئيسية: المعلومات الشخصية، وأهمية واستخدام ملصق المعلومات الغذائية، والوعي بتوصيات منظمة الصحة العالمية، والقدرة على تصنيف أنواع مختلفة من السكريات بشكل صحيح. اجري التحليل الإحصائي باستخدام اختبار مربع كاي(Chi-Square) وتحليل التباين (ANOVA) عند مستوى معنوية 5٪ باستخدام برنامجSPSS . أظهرت نتائج الاستبيان في محور تصنيف السكر أن 23.31٪ فقط من المستهلكين كانوا قادرين على تصنيف 8 ASs بشكل صحيح من قائمة تضم 10 أنواع مختلفة من السكريات، وأن المستوى التعليمي ليس له تأثير على وعي المستهلكين بتصنيف السكريات المضافة. أظهرت نتائج محور الوعي لمنظمة الصحة العالمية أن 48.81٪ من المستهلكين لم يكونوا على دراية بإرشادات منظمة الصحة العالمية لتقليلASs، بينما لم يكن 26.18٪ من المستهلكين على دراية بوجود منظمة الصحة العالمية في المقام الأول. أظهرت نتائج محور استخدام بطاقة الحقائق الغذائية أن 22.42٪ من المستهلكين يعتبرون بطاقة الحقائق الغذائية مصدرًا موثوقًا به، بينما اعتبر 28.15٪ البطاقة الغذائية مصدرًا غير موثوق به. نستنتج أن مستوى وعي المستهلك بـ ASs في ليبيا منخفض جدًا، حتى بين المستهلكين الحاصلين على تعليم جامعي ودبلوم أعلى. وعليه، ينبغي تكثيف حملات التوعية والتثقيف، عبر وسائل الإعلام المختلفة، والتركيز على أهمية السكريات المضافة للحفاظ على صحة وسلامة المستهلكين في ليبيا.................
الكلمات المفتاحية:.............السكريات المضافة، الوعي الغذائي، السمنة، داء السكري، بطاقة الحقائق الغذائية.
Abstract
Reducing sugar intake has become a focus of many national and international public health policies due to the association between added sugar (AS) intake and the risk of obesity and diabetes. The World Health Organization (WHO) strongly recommended in 2015 that ASs be reduced to 10% of total dietary energy (TE) and 5% of TE for health benefits. This study aims to determine the level of consumer awareness of AS and to demonstrate their ability to classify AS correctly, their awareness of the WHO guidelines regarding the amount of sugar consumed per day, the extent to which the updated food labelling can help manage sugar intake and facilitate healthy food choices, and to examine the influence of gender, age, education level and city on consumer awareness of AS. The study was conducted using an electronic questionnaire administered via social networking sites, gathering responses from 1607 consumers across different cities. The questionnaire covered four main axes: personal information, the importance and use of the Nutrition Facts Label, awareness of the WHO's recommendation, and the ability to correctly classify different types of sugars. Statistical analysis was performed using the Chi-Square test and analysis of variance (ANOVA) at a 5% significance level using the SPSS program. The results of the questionnaire in the sugar classification axis showed that only 23.31% of consumers were able to correctly classify 8 ASs from a list of 10 different sugars, and that the educational level has no effect on consumers' awareness of the classification of ASs. The results of the WHO awareness axis showed that 48.81% of consumers were not aware of the WHO guidelines for reducing ASs, while 26.18% of consumers were not aware of the existence of the WHO in the first place. The results of the nutrition facts label use axis showed that 22.42% of consumers consider the nutrition facts label a reliable source, while 28.15% consider the food label an unreliable source. We conclude that the level of consumer awareness of ASs in Libya is very low, even among consumers with a university education and a higher diploma. Accordingly, awareness and education campaigns should be intensified and focused on through various media outlets about the importance of ASs to preserve the health and safety of consumers in Libya............................
Keywords:................ Added sugars, nutritional awareness, obesity, diabetes, nutritional data label