International Science and Technology Journal

Home < Articles < Article Details

تسهيل وصول منسوبي جامعة الملك سعود للحرم الجامعي عبر حافلات مشروع الملك عبد العزيز للنقل العام بمدينة الرياض باستخدام نظم المعلومات الجغرافية

الملخص
تهدف الدراسة إلى تقييم سهولة وصول منسوبي جامعة الملك سعود للحرم الجامعي عبر حافلات مشروع الملك عبد العزيز للنقل العام بمدينة الرياض باستخدام نظم المعلومات الجغرافية. اعتمادًا على تحليل توزيع محطات الحافلات وقياس المسافة وزمن الوصول إلى الحرم الجامعي عبر أدوات التحليل المكاني والشبكي في برنامج ArcGIS Pro 3.2 تم تطبيق المنهج الوصفي التحليلي مدعومًا بالتفسير المكاني الكمي، مستخدمًا بيانات المباني الجامعية ومحطات الحافلات وشبكة الطرق الداخلية. وأظهرت النتائج تركز المحطات في الجزء المركزي للحرم الجامعي مقابل ضعف ملحوظ في الأطراف الشمالية والغربية. كما أوضح نموذج التحليل الشبكي (Closest Facility) إمكانية الوصول إلى معظم المباني خلال 1–3 دقائق، بينما كشفت أدوات Near وBuffer عن وجود فجوات في التغطية. وتوصي الدراسة بإعادة تطوير وتحسين توزيع محطات الحافلات، واقتراح مواقع جديدة في المناطق غير المخدومة لتعزيز وتمكين سهولة الوصول ورفع كفاءة منظومة النقل الجامعي............... الكلمات المفتاحية: ............سهولة الوصول، نظم المعلومات الجغرافية، التحليل الشبكي، محطات الحافلات، جامعة الملك سعود، مشروع الملك عبد العزيز للنقل العام.
Abstract
This study aims to evaluate the ease of access for King Saud University employees to the university campus via the King Abdelaziz Public Transport Project buses in Riyadh using geographic information systems. The study relied on analyzing the distribution of bus stations and measuring the distance and time to reach the university buildings using spatial and network analysis tools in ArcGIS Pro. A descriptive analytical approach supported by quantitative spatial analysis was applied, based on data on university buildings, bus stations, and the internal road network. The results showed that stations are concentrated in the central part of the campus, with a noticeable weakness in the northern and western peripheries. The network analysis model (Closest Facility) showed that most buildings can be reached within 1–3 minutes, while the Near and Buffer tools revealed gaps in coverage. The study recommends improving the distribution of bus stops and proposing new locations in unserved areas to enhance accessibility and increase the efficiency of the university transport system................... Keywords:................ Accessibility, Geographic Information Systems (GIS), Network Analysis, Bus Stations, King Saud University, King Abdelaziz Public Transport Project.